Kajakhornsherred - et netværk for havkajakfolk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Ejby Havn - Hammer Bakke 19. april 2023

Go down

Ejby Havn - Hammer Bakke 19. april 2023 Empty Ejby Havn - Hammer Bakke 19. april 2023

Indlæg  Karin Tors 20 Apr 2023, 11:44

Vi var tre KH-roere der satte ud fra Ejby Havn, Finn, Jens H og Karin. Strålende sol og 6 m/s fra nordøst - ifølge YR. Vi regnede med at ro i læ langs den høje og stejle kyst, men det viste sig, at vinden følger kystlinjen, så der var modvind lige fra vi var ude av havnen. Ca. sidste halvdel kunne vi dog mærke lidt læ fra Orø og Hammer Bakke. Vi tog en lille runde i Vellerup Vig og nød synet af de mange hvidblomstrende buske i landskabet. Vi roede derefter forbi Orøfærgens havneplads og ind i bugten, hvor vi blev anråbt fra land. Det var Kristian, som ikke ror mere, men nu er motorcyklist, og han anbefalede en plads hvor vi sammen kunne spise frokost. Så vi gik i land i bugten syd for havnen og fulgte en sti nogle hundrede meter op til to store bådehuse, som vistnok tilhører Københavns Roklub. Her var der bord og bænke, sol og læ, så vi fik en hyggelig frokostsnak sammen (der blev ikke snakket ret meget på roturen nordover!)
På vej sydover var bølgerne blevet højere, og de kom skråt bagfra på styrbord side. Så vi blev næsten skubbet sydover, hvor Jens holdt sig tæt langs land og vi andre lidt længere ude. Ud for Kyndeløse/Ejby Ådal skete der det, at Jens væltede og måtte komme sig ud af kajakken. Derefter på land og tømme båden mens Finn, der var nærmest, hjalp til. Det var svært i bølgerne, og jeg valgte at ro videre - der var et lille næs ca. 30 meter fremme som jeg rundede, og kunne komme i land i lidt roligere vand. Jeg ville gå tilbage til de andre med henblik på at vi skulle bære bådene hen til mit landingssted - men så kom de begge roende rundt om næsset. I båden igen, og resten af hjemturen foregik uden yderligere hændelser. Det var ekstra godt at komme på land, ordne både (vi havde alle lidt vand ombord) og grej og få tørt tøj på.
Det er godt med vores tradition med kaffe og restekage inden hjemturen i bil - og denne dag gennemgik vi grundigt vores erfaring med Jens' væltning, som han taklede rigtig godt!
Jeg vil lige tilføje, at vi faldt i snak med en fremmed roer under frokosten, og han anbefalede en app: sikkersejlads, der viser vindforhold i farvandene. Et nærmere studium værd? / Karin
Karin
Karin

Antal indlæg : 12
Registration date : 06/04/09
Age : 81
Geografisk sted : Ølstykke. Mobil 26 39 46 41

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum